Jak działa ABS i ESP?
Autorem artykułu jest Michał Suder
ABS jest nie po to, aby zawsze skracać drogę hamowania, ale po to, aby w trakcie tego manewru łatwo było utrzymać kierunek jazdy. ESP to rozwinięcie ABS-u - pomaga też podczas pokonywania zakrętów...
Już od dawna niemal wszystkie nowe samochody sprzedawane w Europie są wyposażone w ABS. To niezwykle przydatne urządzenie powinni polubić nawet ci, którzy mają wstręt do wszelkiej elektroniki montowanej w autach.
Na jednej z prezentacji niemieckiej firmy Continental niedowiarków przekonywano w specyficzny sposób. Na wielkiej płycie lotniska pokrytej śniegiem wygospodarowano kawałek toru pokrytego częściowo lodem (aby lewe koła w krytycznym momencie miały słabą przyczepność), a część fragmentu toru oczyszczono do suchego asfaltu ? prawe koła auta w krytycznym momencie miały niemal idealną przyczepność. Chętnych zapraszano do VW Passata fabrycznie wyposażonego w układ ABS, który jednak uzupełniono o niefabryczny wyłącznik. ?Proszę jechać i tam, gdzie lód graniczy z asfaltem, zahamować przy 40 km/h?? Padło polecenie? A można szybciej?? Proszę bardzo!
Zachowanie auta łatwo przewidzieć: gdy lewe koła trafią na lód, a prawe na asfalt, przy hamowaniu ogromna siła zacznie obracać auto w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara. Jesteśmy przygotowani na reakcję auta, domyślamy się, co się stanie, pragniemy przechytrzyć fizykę błyskawiczną kontrą. Najeżdżamy na przeszkodę z prędkością 80 km/h, dotykamy pedału hamulca i auto zaczyna wirować z takim impetem, że o żadnej reakcji kierowcy nie może być mowy!
Na szczęście tak dużych różnic w przyczepności nawierzchni nie doświadczamy często na drodze. Po chwili tę sąmą próbę pokonujemy z włączonym ABS-em. Po naciśnięciu hamulca ABS zaczyna klekotać, auto powolutku zwalnia, a lekkim skrętem kierownicy daje się utrzymać zaplanowany kierunek jazdy. W aucie z ESP utrzymanie kierunku jest jeszcze prostsze.
ABS: chroni przy hamowaniu
Podstawowe elementy układu ABS to elektryczna pompa z układem zaworków, układ elektroniczny (zintegrowany zwykle z obudową pompy) oraz czujniki prędkości kół z okablowaniem. Zadaniem ABS-u jest zapobieganie utracie kontroli nad autem podczas hamowania.
Silnik elektryczny zapewniający ciśnienie w pompie pracuje przez cały czas podczas pracy silnika. Układ zaworków w miarę potrzeby odcinający ciśnienie doprowadzane do zacisku hamulca, gdy podczas hamowania koło zaczyna obracać się wolniej od pozostałych, a więc gdy traci przyczepność. Niezależnie obsługiwane są w ten sposób cztery koła samochodu. Elektronika sterująca reaguje na sygnały płynące z czujników prędkości kół, odłączając ciśnienie płynące do poszczególnych zacisków hamulcowych.
ESP: chroni także na zakrętach
Gdy auto nie może w naturalny sposób utrzymać kierunku jazdy (bo np. jedziemy zbyt szybko na zakręcie), układ może przyhamować jedno wybrane koło (lub więcej) oraz zmniejszyć moc silnika. ESP to układ bazujący na elemencie wykonawczym ABS-u, jednak ma dodatkowe czujniki, m.in. kąta skrętu kierownicy (aby oceniać zamierzenia kierowcy), czujnik sił odśrodkowych (aby monitorować rzeczywisty ruch auta), czujniki prędkości kół (aby wykrywać poślizgi).
Wyposażenie auta w ESP nie oznacza dla producenta znacznych kosztów (bo auto i tak ma już ABS), choć dopłaty do tego układu wielokrotnie przewyższają wartość dodatkowych części. Warto jednak za to urządzenie płacić, bo ułatwia ono wszelkie ryzykowne manewry, jak np. zbyt szybką jazdę na zakrętach lub skręcanie podczas hamowania. ESP odczytuje też nasze zamiary i niweluje błędy. Np. gwałtowne odjęcie gazu na zakręcie to komunikat dla układu: kierowca boi się, trzeba pomóc utrzymać tor zgodny z położeniem kierownicy.
Jak wyłączyć?
ABS to układ działający stale, niezależnie od woli kierowcy. W żadnym seryjnym samochodzie wyposażonym w ten układ nie da się go wyłączyć przyciskiem na desce rozdzielczej.
Nie we wszystkich samochodach ESP daje się wyłączyć, zaś w tych, które mają na desce rozdzielczej wyłącznik ESP, wyłączamy je tylko częściowo. Efektem wyłączenia ESP jest tylko to, że przesuwa się granica interwencji układu? niewielkie uślizgi są ignorowane, ale przy większych działa on tak, jak zwykle. Dzięki temu nie czujemy często brutalnych reakcji elektroniki, ale i tak czuwa ona, aby działać w ostateczności. Jednak w takiej sytuacji o ćwiczeniu jazdy w poślizgu możemy zapomnieć. Bardzo często po wyłączeniu ESP pozostaje aktywna kontrola trakcji (czyli redukowanie poślizgu podczas przyspieszania) i zawsze ABS.
W samochodach z ESP nigdy na drodze nie próbujmy kontrować poślizgów kierownicą i jechać techniką rajdową. Kontrę (kierownica w prawo) na zakręcie w lewo układ zinterpretuje jako zamiar jazdy w prawo, przez co wylądujemy w rowie! Nie zalecamy też wyłączania ESP. W większości trudnych sytuacji naprawdę pomaga!
http://swiataut-motoryzacja.blogspot.com/
Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl
Tego szukałam. Wpis jest super. Dodaję Cię do mojej listy najlepszych blogów o motoryzacji - blogi-motoryzacyjne.blogspot.com. Liczę na więcej ciekawych wpisów. Pozdrawiam gorąco, Kasia.
OdpowiedzUsuńMoim zdaniem samochód to jest to. Motoryzacja jest piękną branżą, a ja sam kocham kupować fajne i prestiżowe samochody. Na stronie internetowej Credy.pl znalazłem idealną ofertę, dzięki której teraz bez problemów mogę zapłacić za wymarzony samochód.
OdpowiedzUsuńTen komentarz został usunięty przez autora.
OdpowiedzUsuńA więc to tak działają te systemy, zawsze mnie to zastanawiało :D
OdpowiedzUsuń___
AutoKurek
Kiedyś nie było takich systemów i wydaje mi się że auta były lepsze. Bo wszystko zależało od umiejętności ;)
OdpowiedzUsuń____
Centrum Techniczne
Abs to akurat przydatna rzecz anakinie. asp to już trochę futurystyka :D
OdpowiedzUsuń______
DUBAJ-TRANSPORT
Najgorsze i tak jest esp... Jak ja tego nienawidzę, psuje tylko i wyłącznie zabawę
OdpowiedzUsuń______
Urwana-swieca-zarowa
Ten komentarz został usunięty przez autora.
OdpowiedzUsuńMój Citroen to wieczne problemy natury technicznej, tylna belka oraz elektryka niestety na duży minus, sklep tylnabelka.pl oferuje wiele części i patrząc na to jak szybko ubywają produkty ze sklepu, nie jest to tylko mój wadliwy przypadek
OdpowiedzUsuńciekawy blog
OdpowiedzUsuńTe funkcje w samochodzie są bardzo przydane, a sam wpis interesujący. Sam też wkrótce zostanę posiadaczem swojego pierwszego, własnego samochodu. Myślę, że od razu też na https://showcarshine.pl/ zamówię sobie niezbędne kosmetyki samochodowe. Przynajmniej sklep w którym jest wybór i profesjonalne produkty.
OdpowiedzUsuńWiem, jak ważny jest wybór odpowiednich kosmetyków samochodowych - ja sam używam produktów marki Mafra, włoskiej firmy znanej ze swojej jakości. Posiadają one takie składniki że dobrze zabezpieczają powierzchnię też posiadają działanie hydrofobowe
Usuń:)
OdpowiedzUsuńA coś na temat OC, skoro już jesteśmy w takim temacie, bo ja powiem szczerze, że uważam, że trzeba koniecznie korzystać z najlepszych firm ubezpieczeniowych, jeśli zależy nam na tym, aby OC miało fajne warunki i dobrą składkę. Niestety nie zawsze oferta jest interesująca, ale wtedy warto wejść na stronę https://cuk.pl/ubezpieczenia/samochod/ubezpieczenie-oc aby dowiedzieć się, na co zwracać uwagę i jak szukać dobrych ubezpieczeń.
OdpowiedzUsuńCiekawy blog, można się w sumie sporo dowiedzieć. Akurat w swoim aucie to nic nie muszę robić. Jedyne co to głośniki samochodowe mógłbym wymienić na jakieś mocniejsze. Trochę posprawdzałem co jest w sklepach i myślę, że na https://www.oleole.pl/glosniki-samochodowe.bhtml zamówię. Nie ma problemu z wyborem, spory jest. A do tego ceny uważam, że konkurencyjne.
OdpowiedzUsuńLubię takie artykuły.
OdpowiedzUsuńNie ma samochodów bez ABS obecnie. Wiem że czasami może ten system być uważamy za szkodzący, w końcu nie można zahamować ale to błędne myślenie. Zdecydowanie na plus działa dla nas. A na http://carspa.edu.pl/ jeszcze odsyłam jak więcej o autach się chcecie dowiedzieć.
OdpowiedzUsuńJestem pod wrażeniem. Bardzo dobry artykuł.
OdpowiedzUsuńNie jeździłem chyba autem bez ABS. Może za młody jestem po prostu. Dobry system, w nowych autach jeszcze lepiej to działa wszystko obecnie. Różnymi autami miałem okazję już jeździć dzięki ofercie https://flexrent.pl/wypozyczalnia-samochodow-lotnisko-rzeszow-jasionka/ . Takie wypożyczalnie to dla mnie najlepsze rozwiązanie z racji częstych podróży samolotami.
OdpowiedzUsuńZ całą pewnością te systemy są niezwykle ważne i moim zdaniem jak najbardziej fajnie jest je mieć. Ja także interesuję się ubezpieczeniami i tym co z nimi związane. Po przeczytaniu wpisu https://kioskpolis.pl/auto-zastepcze/ wiem kiedy przysługuje auto zastępcze.
OdpowiedzUsuńJesli lubicie motoryzację to ten portal https://rajdkolobrzeski.pl/czy-lamborghini-urus-kiedykolwiek-powstanie-tego-nie-wiadomo/ na pewno wam się spodoba. Ja zaglądam tam praktycznie codziennie i razem z mężem dyskutujemy na temat najnowszych modeli itd. tematów do rozmów nigdy nie brakuje.
OdpowiedzUsuńU mnie niestety jeden z tych systemów całkiem niedawno uległ awarii i chcę powiedzieć także, że bardzo ważną kwestią jest to aby wiedzieć która pomoc drogowa jest w stanie bardzo szybko przyjechać. W każdym razie ja najczęściej kontaktuję się z https://jarex24.pl/ i to jest moim zdaniem najlepsza możliwa opcja.
OdpowiedzUsuńGdy planujesz wyjazd, musisz zdecydować, która firma wynajmująca samochody będzie dla Ciebie najodpowiedniejsza. Po tym, co słyszałam o Flextogo - mają punkty w całe Polsce - wygląda na to, że są godni zaufania. Zajrzyj na stronie aby dowiedzieć się więce https://flextogo.com/wypozyczalnia-samochodow-lotnisko-warszawa-okecie/
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawy wpis. Będę polecać :D Agnieszka
OdpowiedzUsuńWszystko świetnie wyjaśnione! Niestety zdarza się też, że pomimo działającego ABS może zdarzyć się wypadek lub stłuczka. Zazwyczaj jest to dla nas stresująca sytuacja i znalezienie na szybko pomocy nie jest takie łatwe. Dlatego nauczona doświadczeniem wiem, że zawsze w samochodzie warto mieć kontakt np. do takiej firmy, jak https://gruszkapomocdrogowa.pl .
OdpowiedzUsuńZnalezienie rzetelnego serwisu samochodowego może być wyzwaniem, ale https://autokorbas.pl/ stanowi wyjątek na rynku. Ceniony za swoje uczciwe podejście do klienta, ten warsztat gwarantuje, że zostaniesz poinformowany o wszystkich kosztach przed rozpoczęciem prac. Dzięki ich transparentności, klienci mogą czuć się bezpiecznie, wiedząc, że ich pojazd jest w dobrych rękach.
OdpowiedzUsuńMówiąc o motoryzacji, nie sposób nie wspomnieć o stronie https://vozilla.pl/ . Jest to idealne miejsce dla wszystkich miłośników samochodów - zarówno tych, którzy chcą znaleźć informacje o najnowszych modelach, jak i tych, którzy szukają porad dotyczących napraw czy wymiany części.
OdpowiedzUsuńKażdy układ i każda część musi działać przede wszystkim poprawnie. W razie awarii decydujecie się na zakup nowych oryginalnych części? Ja jestem zdania, że nie zawsze warto na takie przepłacać. Tym bardziej, że są na rynku alternatywy, producent części zamiennych który ma w ofercie ponad 29 tysięcy części do samochodów osobowych, ciężarowych czy autobusów. W znacznie lepszej cenie jak te oryginalne.
OdpowiedzUsuń